آشپزی بدون پسماند فوایدی برای خانواده، جامعه و کل سیاره دارد؛ از کاهش دادن هزینه‌ی خورد و خوراک خانوار گرفته تا کاهش اثرات زیست‌محیطی زندگی روزمره. علاوه بر این آشپزی بدون پسماند می‌تواند چالشی جذاب و خلاقانه باشد و شما را وادار کند تا همیشه روش‌های جدیدی برای از بین بردن پسماند ابداع کنید. در ادامه به دو مورد از مهم‌ترین فواید آشپزی بدون پسماند اشاره می‌کنیم.
۱. کاهش دادن ضایعات غذا
مقدار غذایی که در دنیا هر روز از بین می‌رود و تلف می‌شود، بسیار زیاد و حیرت‌انگیز است. یک فرد به تنهایی می‌تواند تا ۳۰۰ کیلوگرم مواد غذایی را در یک سال دور بریزد. با استفاده کردن از باقی مانده‌ی غذاها، تلاش برای به حداقل رساندن اتلاف مواد غذایی و خرید کردن به اندازه‌ای که لازم دارید، می‌توانید ضایعات مواد غذایی را در خانه‌ی خود به صفر برسانید.
۲. کاهش مصرف پلاستیک و بسته‌بندی‌‌ها
آشپزی بدون پسماند، مصرف ظرف‌ها و پلاستیک‌های مواد غذایی و همینطور بسته‌بندی غذاهای بیرون‌بر را به شدت کاهش می‌دهد. بیش از یک چهارم زباله‌هایی که به خاک‌چال‌ها منتهی می‌شوند، بسته‌بندی‌ها و ظروف مواد غذایی هستند. برخی از این بسته‌بندی‌ها قابل بازیافت هم نیستند. علاوه بر این، هر چقدر که ضایعات پلاستیکی و بسته‌بندی بیشتری را دور بریزیم، احتمال راه پیدا کردن آلودگی به مسیرهای آبی، بیشتر می‌شود. یکی از تکنیک‌های آشپزی بدون پسماند این است که از ظرف‌های چند بار مصرف برای خریدن مواد غذایی در حجم زیاد استفاده کنید. از مواد کمتری برای تهیه‌ی غذا استفاده کنید و بیشتر وعده‌های غذایی را در خانه بپزید. تمام این قدم‌ها، باعث کاهش مصرف پلاستیک و بسته‌بندی‌های مواد غذایی می‌شوند.
منبع : https://www.digikala.com