قبل از هرکاری از خودتان بپرسید چرا می‌خواهید سبک زندگی بدون زباله داشته باشید؟ اگر تمام توضیحاتی که تا اینجا در این نوشته خواندید، جوابی برای این پرسش شما نیستند، به دنبال جوابی در زندگی شخصی‌تان باشید.
• آیا از هزینه‌هایی که برای زندگی مصرف‌گرایتان می‌کنید، خسته شده‌اید؟
• آیا اهل سفر و طبیعت‌گردی هستید اما زباله‌هایی که همه جا پخش شده‌اند لذت سفر را از شما می‌گیرند؟
• آیا روی سلامتی‌تان حساس هستید و استفاده از تولیدات صنعتی نگرانتان می‌کند؟
جواب این سؤال هر چقدر بیشتر در زندگی شخصی‌تان نمود داشته باشد، احتمالا قدرت بیشتری برای ایجاد یک تغییر به شما می‌دهد. «چرا»ی خود را مشخص کنید تا بتوانید به‌عنوان یک انگیزه‌ی درونی، روزانه به آن بازگردید.
به زباله‌هایی که تولید می‌کنید، توجه کنید
نگاهی به سطل زباله‌تان بیندازید. بهترین نقطه‌ی شروع برای یک زندگی بدون زباله این است که ارزیابی کنید چه وقت‌هایی زباله‌ی بیشتری تولید می‌کنید و تمرکزتان را روی آن‌ها بگذارید. انتظار نداشته باشید که بتوانید تمام موقعیت‌ها را ظرف مدت کوتاهی شناسایی و تغییراتی برای تولید زباله کمتر ایجاد کنید. آگاه شدن از موقعیت‌هایی که بیشترین تولید زباله در آن‌ها اتفاق می‌افتد، مهم‌ترین کار است و شما را به مرحله‌ی بعدی هدایت می‌کند.
اولویت بندی کنید
شاید متوجه شوید که وقتی از رستورانی سفارش غذا می‌دهید، به علت نوع بسته‌بندی غذا، زباله‌ی زیادی تولید می‌شود؛ در این صورت می‌توانید رستورانی پیدا کنید که بسته‌بندی غذای آن کمترین زباله را تولید ‌کند و مقدار تولید شده هم قابل بازیافت باشد.
ممکن است مصرف شامپو، مایع صابون و شوینده‌های مختلف در خانه‌ی شما زیاد باشد و همیشه یک بطری پلاستیکی خالی در سطل زباله‌تان پیدا شود. برای کم کردن این زباله‌ها می‌توانید بسته‌های بزرگتر این کالاها را بخرید و آن‌ها را برای مصرف، داخل بطری‌های خالی که از قبل به جا مانده‌اند، بریزید. به این ترتیب تا حد زیادی از تولید زباله‌های پلاستیکی جلوگیری می‌کنید.
این اولیت‌بندی و اقدامات باعث می‌شوند که از سردرگمی رها شوید. دیدن تصویر کلی زباله‌هایی که در خانه‌تان تولید می‌شوند، می‌تواند شما را از ادامه‌ی کار منصرف کند. اما همین که روی یک نقطه تمرکز می‌کنید و آن را به نتیجه می‌رسانید، انگیزه‌ای برای ادامه‌ی راه ایجاد می‌شود.

منبع : https://www.digikala.com