حتما می‌دانید که پلاستیک مصرفی ما فقط محدود به کیسه‌های پلاستیکی نمی‌شود. تقریبا هر نوشیدنی و خوراکی‌ که می‌خریم در یک بسته‌بندی پلاستیکی قرار دارد. ممکن است فکر کنید راهی برای حذف این پلاستیک‌ها وجود ندارد اما باید بدانید که با یک تغییر کوچک در نحوه‌ی خرید می‌توانید استفاده از پلاستیک را در زندگی‌ خود به صفر نزدیک کنید. امروز بهانه‌ی خوبی داریم که به مناسبت روز جهانی بدون کیسه‌ی پلاستیک درباره‌ی تغییر سبک زندگی عادی به سبک دوست‌دار طبیعت بیشتر با هم صحبت کنیم. پس اگر آماده هستید با هم راه‌های حذف پلاستیک از زندگی روزمره را بررسی می‌کنیم.

استفاه از کیسه‌های پارچه‌ای

همان‌طور که کمی قبل‌تر اشاره کردیم کیف‌های پارچه‌ای و کیسه‌های توری بهترین جایگزین برای کیسه‌های پلاستیکی هستند. تهیه‌ی این کیسه‌ها اصلا سخت نیست و می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی در خانه تهیه کنید. فقط باید چند متر پارچه‌ی کتان و توری پارچه‌ای بخرید. پارچه‌ی کتان را به شکل یک مستطیل بزرگ، به اندازه‌ای که دوست دارید کیسه‌ی پارچه‌ای شما باشد، برش بزنید. کناره‌های پارچه را به هم بدوزید تا شکل کیسه بگیرد. سپس با یک نوار پارچه‌ای یا بندهای کتان آماده، دسته‌های کیسه را بدوزید.

برای تهیه‌ی کیسه‌های توری هم باید کمی توری پارچه‌ای بخرید. این توری‌های ساده را می‌توانید از پارچه فروشی‌ها یا فروشگاه‌هایی که لوازم توری پنجره می‌فروشند تهیه کنید. درست است، این‌ها همان توری‌های پارچه‌ای است که در تابستان به پنجره می‌چسبانیم تا حشرات وارد نشوند. توری را به اندازه‌‌ی کیسه‌ی فریزر یا کیسه‌ی پلاستیکی مخصوص میوه برش بزنید و کناره‌ها را بدوزید تا شکل یک کیسه‌ی واقعی را به خود بگیرد. به همین راحتی می‌شود مصرف پلاستیک در هنگام خرید را به صفر رساند.

استفاده از لیوان شخصی به جای لیوان کاغذی

همیشه یک لیوان کوچک در کیف دستی‌ خود داشته باشید تا اگر قرار شد بیرون از خانه نوشیدنی بخورید بتوانید از لیوان خودتان استفاده کنید. با این کار جلوی استفاده از لیوان کاغذی یا پلاستیکی را می‌گیرید. شاید فکر کنید یکی دو لیوان کاغذی آسیبی به طبیعت نمی‌زند، اما اگر تعداد لیوان‌هایی که در یک سال استفاده می‌کنید را حساب کنید می‌بینید که همین کارِ کوچک می‌تواند تأثیر مثبت بزرگی داشته باشد.

 

استفاده از لیوان نوشیدنی فلاسکی

اگر شما هم اهل قهوه نوشیدن هستید حتما وقتی بیرون از خانه هستید یا وقتی صبح‌ها در حال رفتن به محل کار خود هستید، یک لیوان قهوه‌ی بیرون‌بر می‌خرید. این قهوه‌ها در لیوان‌های کاغذی که در پلاستیکی دارند به شما تحویل داده می‌شود و لیوان پس از تمام شدن قهوه راهی سطل زباله می‌شود. اگر شما یک لیوان فلاسکی مخصوص به خود را همراه داشته باشید می‌توانید بدون اضافه کردن ذره‌ای پلاستیک به طبیعت، با خیالی آسوده هر قدر که می‌خواهید بیرون از خانه قهوه بنوشید.

از نی‌های ماندگار استفاده کنید

نی‌های پلاستیکی قاتل پرندگان و آبزیان هستند. وقتی آن‌ها نی پلاستیکی را می‌خورند راه دستگاه گوارششان مسدود شده و به شکل دردناکی می‌میرند. این فقط یکی از آسیب‌هایی است که نی‌های پلاستیکی به اکوسیستم وارد می‌کنند. برای جلوگیری از این اتفاقات می‌توانید از نی‌های فلزی یا نی‌های بامبو استفاده کنید. وقتی برای صرف غذا به رستوران یا کافه می‌روید چند نی با خود به همراه داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.

مواد خوراکی را با بسته‌بندی شیشه‌ای بخرید

اولین مزیتی که این انتخاب دارد این است که ماده‌ی غذایی بدون تأثیرات سمی پلاستیک را مصرف می‌کنید. مواد غذایی وقتی در مجاورت پلاستیک قرار دارند آلوده می‌شوند و پس از مصرف می‌توانند مواد سمی را به بدن ما وارد کنند. مزیت دوم به دست آوردن شیشه‌های مختلف است. شیشه‌های مربا و خیارشو می‌توانند تبدیل به محل نگهداری حبوبات و ادویه‌ها شوند، می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان لیوان نوشیدنی‌های رنگارنگ استفاده کنید یا به‌عنوان گلدان روی میز پذیرایی بگذارید.

شیشه‌هایی مثل شیشه‌ی نوشابه هم می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای نگهداری گیاهانی مثل پتوس باشند. این گیاهان می‌توانند در آب هم رشد کنند و سالیان سال در همان شیشه بمانند. همچنین می‌توانید در شیشه‌های نوشابه آبلیمو، آبغوره و چاشنی‌های مختلف بریزید و در یخچال نگهداری کنید. از شیشه‌ها می‌توانید استفاده‌های مختلفی داشته باشید.

 

خرید محصولات فله به جای بسته‌بندی

یکی از روش‌های کاهش مصرف پلاستیک خرید به صورت فله است. یک بسته لوبیا، یک بسته صابون، یک بسته چای و کمی کلم بروکلی تازه حداقل چهار پاکت پلاستیکی به زباله‌های ما اضافه می‌کند. اما اگر سراغ خرید فله و باز برویم می‌توانید بدون نیاز به پلاستیک، تمام مواد را تهیه کنیم. برای خرید لوبیا می‌توانیم یکی از شیشه‌های سس بزرگی که در خانه داریم همراه خود ببریم و لوبیاها را داخل آن بریزیم. از شیشه برای خرید چای هم می‌توانیم استفاده کنید. صابون را در یک کیسه‌ی توری کوچک می‌گذاریم و کلم بروکلی را هم در کیسه‌ی پارچه‌ای قرار می‌دهیم. در آخر همه‌ی خریدها را در یک کیسه‌ی پارچه‌ای بزرگ می‌گذاریم. می‌بینید، زندگی بدون کیسه‌ی پلاستیک آن‌قدرها هم سخت نیست.

منبع :https://www.digikala.com