این محصول طبیعی چندین مزیت بالقوه برای سلامتی دارد. 

– درمان اورژانسی سموم

رنگ طبیعی کربن بلک بعنوان یک درمان اضطراری ضد سم در اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی مورد استفاده بوده است و بدلیل اتصال به طیف وسیعی از داروها و کاهش اثرات مورد استقبال قرار گرفته است. این ماده ممکن است برای درمان دوز بیش از حد از داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، استامینوفن و آرام بخش ها استفاده شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف ۵۰ تا ۱۰۰ گرم کربن بلک در عرض ۵ دقیقه پس از مصرف دارو ممکن است توانایی بزرگسالان برای جذب آن دارو را تا ۷۴ درصد کاهش دهد. گفته می شود که کربن بلک زمانی بیشترین سود را دارد که در یک ساعت اول پس از مصرف بیش از حد یا مسمومیت مصرف شود.

 

با این حال، تحقیقات جدیدتر موارد متعددی را گزارش می‌کنند که در آن‌ها حتی زمانی که از ساعت اول گذشته باشد، مؤثر بوده است. این ممکن است به این دلیل باشد که کربن بلک نه تنها جذب دارو را متوقف می‌کند، بلکه به بدن شما کمک می‌کند تا داروهایی که قبلا جذب شده‌اند را سریع‌تر حذف کند. در محیط های پزشکی، دوز اولیه ۵۰ تا ۱۰۰ گرم، گاهی اوقات با چندین دوز کوچکتر ۱۰ تا ۲۵ گرم دنبال می شود که هر ۲ تا ۴ ساعت به مدت حداکثر ۶ ساعت مصرف می شود. این پروتکل کربن بلک با دوز چندگانه (MDAC)  ممکن است به مسمومیت های ناشی از داروهایی که به آرامی جذب می شوند کمک کند.
توجه به این نکته مهم است که کربن بلک در همه موارد مسمومیت موثر نیست. به عنوان مثال، به نظر می رسد تأثیر کمی بر مسمومیت های الکل، فلزات سنگین، آهن، لیتیوم، پتاسیم، اسید یا قلیایی داشته باشد.
هم مطالعات قدیمی و هم جدید هشدار می دهند که کربن بلک نباید به طور معمول در همه موارد مسمومیت مصرف شود. در عوض، استفاده از آن باید به صورت موردی توسط متخصصان مراقبت های
بهداشتی واجد شرایط در نظر گرفته شود.

– تقویت عملکرد کلیه

کربن بلک ممکن است با کاهش تعداد مواد زائدی که کلیه‌های شما باید فیلتر کنند، عملکرد کلیه را بهبود بخشد.این ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مفید باشد. کلیه‌های سالم معمولاً برای فیلتر کردن خون شما بسیار مجهز هستند، اما این وضعیت توانایی کلیه‌های شما را برای حذف اوره و سایر سموم مهار می‌کند. کربن بلک ممکن است به اوره و سایر سموم متصل شود و به بدن شما کمک کند تا آنها را از بین ببرد. اوره و سایر مواد زائد می توانند از طریق فرآیندی به نام انتشار از جریان خون وارد روده شما شوند. در روده شما، آنها به کربن بلک متصل می شوند و در مدفوع دفع می شوند. مطالعات انسانی قدیمی نشان می دهد که کربن بلک ممکن است به کاهش سطح اوره و سایر مواد زائد در خون کمک کند و همچنین عملکرد کلیه را در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بهبود بخشد.

– کاهش علائم سندرم بوی ماهی

کربن بلک ممکن است به کاهش بوهای نامطبوع در افراد مبتلا به تری متیل آمینوری (TMAU) که ​​به عنوان سندرم بوی ماهی نیز شناخته می شود، کمک کند. TMAU یک بیماری ژنتیکی است که در آن تری متیل آمین (TMA)، ترکیبی که بوی ماهی پوسیده می دهد، در بدن شما تجمع می یابد. بدن شما معمولا TMA را قبل از دفع آن از طریق ادرار به یک ترکیب بی بو تبدیل می کند، اما افراد مبتلا به TMAU فاقد آنزیم مورد نیاز برای انجام این تبدیل هستند. این امر باعث تجمع TMA می شود و وارد ادرار، عرق و نفس می شود و باعث ایجاد بوی بد ماهی می شود. مطالعات نشان می دهد که سطح متخلخل کربن بلک ممکن است به ترکیبات کوچک و بدبو مانند TMA متصل شود و دفع آنها را افزایش دهد. یک مطالعه موردی در این موضوع به افراد مبتلا به TMAU، مقدار ۱٫۵ گرم زغال چوب به مدت ۱۰ روز داده شد که این دوز غلظت TMAU را در سطح ادرار این افراد به سطح نرمال کاهش داد. این دوز غلظت TMA را در ادرار آنها به سطح نرمال کاهش داد . یک مطالعه موردی جدیدتر نشان می دهد که ترکیب کربن بلک با داروها و تغییرات رژیم غذایی ممکن است به کاهش بوی ماهی در افراد مبتلا به TMAU کمک کند.

– کاهش سطح کلسترول

کربن بلک ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که کربن بلک ممکن است به کلسترول و اسیدهای صفراوی حاوی کلسترول در روده شما متصل شود و از جذب آنها جلوگیری کند. در یک مطالعه ، مصرف ۲۴ گرم کربن بلک در روز به مدت ۴ هفته، کلسترول کل و LDL (بد) را هر کدام ۲۵ درصد کاهش داد در حالی که کلسترول HDL  (خوب) را ۸ درصد افزایش داد. در مورد دیگر، مصرف ۴ تا ۳۲ گرم زغال فعال روزانه به کاهش ۲۹ تا ۴۱ درصد کلسترول تام و   LDL(بد) در افراد با سطح کلسترول بالا کمک کرد.
با توجه به تمام تحقیقات انجام شده مصرف کربن بلک به جز در محصولات غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و غیره با دوز مصرف مشخص، برای مصارف شخصی و بدون تجویز پزشک و متخصص توصیه نمیشود.

منبع : https://exirtam.com