در صنعت آب و فاضلاب گاها برخی اصطلاحات اشتباهاً به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند و یا به دلیل اینکه واژه‌ها از لحاظ معنایی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند، در کاربرد آن‌ها دچار تردید می‌شویم. واژگان پساب و فاضلاب نیز یکی از این اصطلاحات است.

فاضلاب چیست؟

فاضلاب هر آبی است که توسط انسان استفاده شده و آلوده شده باشد، چه در خانه، چه در محل کار و چه در کاربردهای دیگر. هر آبی که از زهکش‌ها، سینک‌ها و توالت‌ها پایین می‌رود و از ۹۹% آب و ۱% مواد دیگر تشکیل شده است. سه نوع مختلف فاضلاب وجود دارد؛ آب خاکستری، آب سیاه و فاضلاب و همه آن‌ها به برنامه‌های تصفیه خاص خود نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که آب تصفیه شده پس از اتمام تصفیه از نظر زیست محیطی ایمن است.

درواقع فاضلاب به آبی گفته می‌شود که پس از استفاده از آب شیرین، آب خام، آب آشامیدنی یا آب شور در انواع کاربردها یا فرآیندهای انسانی یا صنعتی تولید می‌شود. همچنین آب حاصل از فعالیت‌های کشاورزی، رواناب سطحی و … که توسط جامعه‌ای از مردم تولید می‌شود، فاضلاب محسوب می‌شود. به عنوان یک اصطلاح عمومی، فاضلاب همچنین ممکن است برای توصیف آب حاوی آلاینده‌های انباشته شده در بخش‌های دیگر استفاده شود. مانند:

فاضلاب صنعتی

پسماندهای موجود در آب که از انواع فرآیندهای صنعتی مانند عملیات تولیدی، استخراج مواد معدنی، تولید برق یا … تولید می‌شوند. منابع فاضلاب صنعتی عبارت‌اند از: باتری‌سازی، صنایع شیمیایی، نیروگاه‌های برق، صنایع غذایی، صنایع آهن و فولاد، فلزکاری، معادن و معادن، صنایع هسته‌ای، استخراج نفت و گاز، پالایش نفت و پتروشیمی، تولید دارو، صنایع خمیر و کاغذ. ، کارخانه‌های ذوب، کارخانه‌های نساجی، آلودگی روغن‌های صنعتی، تصفیه آب و حفظ چوب. آب خنک کننده که پس از استفاده برای متراکم کردن بخار یا کاهش دمای ماشین‌آلات توسط هدایت یا تبخیر با آلودگی حرارتی بالقوه آزاد می‌شود نیز نوعی از فاضلاب صنعتی است.

شیرابه

شیرابه به هر مایع آلوده‌ای گفته می‌شود که از نفوذ آب در محل دفع مواد زائد جامد، تجمع آلاینده‌ها و انتقال به مناطق زیرسطحی ایجاد می‌شود. منبع دوم شیرابه از رطوبت بالای برخی زباله‌های دفع شده ناشی می‌شود. از واژه فاضلاب شیرابه بیشتر در زمینه دفن زباله‌های فاسدشدنی یا صنعتی استفاده می‌شود.

شیرابه از محل دفن زباله بسته به سن محل دفن و نوع زباله ای که در آن وجود دارد از نظر ترکیب بسیار متفاوت است. معمولاً حاوی مواد محلول و معلق است. تولید شیرابه عمدتاً ناشی از نزولات جوی است که از طریق زباله های ته نشین شده در یک محل دفن زباله نفوذ می کند. پس از تماس با مواد زائد جامد در حال تجزیه، آب نفوذ شده آلوده می شود و اگر از مواد زائد خارج شود، شیرابه نامیده می شود. شیرابه در پی تجزیه مواد کربن دار تولید میشود که طیف وسیعی از مواد دیگر از جمله متان، دی اکسید کربن و مخلوط پیچیده ای از اسیدهای آلی، آلدئیدها، الکل ها و قندهای ساده را تولید می کند.

منبع : https://pakpasabeghlim.ir/sewage-and-wastewater-difference/