كرج – ايرنا – لاستيك‌ يكي از عناصر مهم زندگي بشر بوده و استفاده از آن روز به روز در حال افزايش است. سالانه ميليون ها لاستيك در داخل كشور توليد و مصرف مي‌شود و بخش عظيمي از آنها هر سال مستعمل مي گردند و از اين رو نحوه مديريت آنها ضروري خواهد بود.

يكي از روشهاي مديريت اصولي ، راه اندازي صنعت بازيافت لاستيك است كه مي تواند جزء صنايع پر سودي به شمار آيد. اما در كشور ما اين صنعت مورد استقبال و حمايت واقع نشده است.
لاستيك‌ها از مواد پليمري تشكيل شده‌اند كه به راحتي در طبيعت تجزيه نمي‌شوند و خطرات جدي براي محيط زيست و سلامت انسان‌ها به همراه دارد.
در برخي موارد اين لاستيك ها توسط افراد ناآگاه سوزانده مي شود تا از سيم هاي فلزي درون آن استفاده شود و در اثر سوزاندن آنها تركيبات متعددي از آلاينده ها حاصل مي شود كه از مهمترين آنها ميتوان به اكسيدهاي گوگرد SOX، اكسيدهاي نيتروزن(N0X)، اكسيدهاي كربن CO ، ئيدروكربنهاي فرار (VOCS) ، دي اكسين ها، فورانها ، فلزات سنگين و … اشاره كرد.
اين اقدام علاوه براثرات مخرب بر محيط زيستي، در كوتاه مدت اثرات حاد و در دراز مدت اثرات مزمن بر سلامتي انسان دارند كه شدت اين اثرات سوء وابسته به زمان قرار گرفتن در معرض آلاينده ها و غلظت آنها است كه از مهمترين آنها ميتوان به تحريكات( پوستي ، چشمي و … )، تاثيرات سوء تنفسي و … اشاره كرد.
ورود مواد حاصل از سوزاندن لاستيك درمحيط باز ميتواند خاك ، آب سطحي و آب زيرزميني را آلوده كند. بنابراين در امحاء و سوزاندن لاستيك هاي فرسوده بايد مراقبتها و تدابير لازم جهت كنترل آلودگيهاي مورد بحث اتخاذ گردد.
فردين حكيمي رئيس اداره حفاظت محيط زيست ساوجبلاغ با اشاره به موارد فوق، ازتشديد برخورد محيط زيست با سوزانندگان لاستيك خبر داد و گفت : متاسفانه عده اي افراد سودجو بدون در نظر گرفتن خطرات ناشي از انتشار آلودگي هوا، اقدام به آتش زدن لاستيك خودروها براي فروش سيم هاي موجود در آن مي كنند كه اين امر همواره بعنوان يكي از معضلات زيست محيطي تلقي مي شود.
حكيمي گفت : يكي از روش هاي بازيافت لاستيك، توليد پودر لاستيك است كه علاوه بر كمك به حفظ محيط زيست، درآمد مالي مناسبي براي سرمايه گذار دارد وامروزه فرآيندهاي بازيابي با دو نگرش مهم استفاده بهينه از منابع موجود مصرف شده و حفاظت از محيط زيست ، به طور جدي مورد توجه كشورهاي جهان و در محدوه برنامه هاي توسعه آنان قرار گرفته و امروزه نتيجه تحقيقات و بررسي ها نشان مي دهد كه بازيافت لاستيك هاي فرسوده نه تنها آثار مخرب بر محيط زيست ندارد و مشكلات مديريتي اين بخش را حل مي كند بلكه منشاء توسعه صنعتي و سود آوري اقتصادي وفرآوري وتوليد محصولات ديگري نيز مي باشد.
حكيمي به كاربردهاي پودر لاستيك اشاره كرد وافزود: پودر لاستيك حاصل از بازيافت لاستيك هاي فرسوده موارد كاربرد گستردهاي دارد و از آن ميتوان در صنايعي مانندصنايع جاده سازي(پوشش سطح جاده ها به جاي آسفالت)، صنايع ساختماني (فونداسيون و پايه ها ، استفاده از آن دركارهاي عمراني)،صنايع توليد لاستيك و پلاستيك (فوم هاي قابل انعطاف ، پوشش استخرها)،صنايع خودروسازي(توليد تاير، روكش كاري تاير ،كفپوش) ،صنايع دريايي( ضربه گيرهاي اسكله و لنگرگاه ها )، ورزش (پوشش زمين هاي ورزشي دوميداني)، دامداري ، كشاورزي و آبرساني( سيستم هاي ابرساني كشاورزي و شلنگ هاي لاستيكي) و يا بعنوان سوخت و انرژي در محيط كنترل شده استفاده نمود.
https://www.irna.ir