آیا مصرف نان برای سلامتی مضر است؟

مصرف نان می تواند برای ما مضر باشد ؟معمولاً در آغاز روز و هنگام وعده صبحانه اکثر ما به سراغ نان می رویم، به طور معمول اکثر افراد در طول روز ۲ تا ۴ تکه نان مصرف می کنند.

افراد سالمی که در کشورهای مدیترانه زندگی می کنند معمولا مصرف نان بالایی دارند، که شاید سبک زندگی پر از فعالیتی که دارند، باعث شده که بر خلاف مصرف زیاد نان از سلامت بالایی برخوردار باشند.

نان های مختلف اثرات مختلفی بر روی بدن دارند:

من افراد زیادی را می شناسم که با مصرف چند وعده نان در هفته اندام خوش فرم و لاغری دارند.

رژیم کتو‌ که طرفداران زیادی دارد و به سرعت در حال رشد است، با منع خوردن گندم و جو و نان ، باعث کاهش وزن بسیاری از افراد شده است.

پس باید مساله ی مصرف نان اندکی عمیق تر بررسی شود.

نان به طور ناعادلانه مورد انتقاد قرار گرفته و برای بسیاری از مشکلات سلامتی مدرن متهم است.

امیدواریم که این مقاله، به شما یک دیدگاه متفاوت از آنچه که اکنون در مورد نان مطرح است را بدهد.

آیا نان باعث اضافه وزن شماست؟

زمانی که به شدت گرسنه هستیم بیشتر تمایل به مصرف مواد نانی داریم. تمایلی که با مصرف یک عدد هویج برطرف نمی شود. اما مشکل اصلی این است که هرچه بیشتر نان مصرف می کنیم بیشتر به آن تمایل پیدا می کنیم. از طرف دیگر ، خوردن غلات کامل یک استراتژی کاهش وزن است.

در یک مطالعه ، افرادی که رژیم کم کالری داشتند که شامل دانه‌های کامل ، مانند نان گندم سبوس‌دار بود، چربی شکمی بیشتری نسبت به افرادی که فقط دانه های تصفیه شده از قبیل نان سفید و برنج سفید می خورند ، از دست دادند.

غلات کامل نسبت به غلات تصفیه شده ، ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر بیشتری دارند. اما مصرف بیش از حد نان گندم نیز می تواندباعث اضافه وزن شود. بنابراین آن را در بودجه کالری روزانه خود حساب کنید.

ارتباط مصرف نان، چاقی و طول عمر

این بخش از پست توسط تحقیقات تیم هفت حیات ، با عنوان:بررسی مصرف نان گردآوری شده است.

یک تحقیق در مقیاس بزرگ در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ با Dagfinn Aune منتشر شد.این تحقیق یک متا آنالیز است که در مجموع ۴۵ مطالعه انجام شده است.

این متاآنالیز شواهد بیشتری را نشان می دهد که مصرف نان و غلات با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی،  و سرطان همراه است و مرگ و میر ناشی از ، بیماری های تنفسی، بیماری های عفونی، دیابت و سایر بیماری های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می دهد. این یافته ها برگرفته از دستورالعمل های تغذیه ای است که مصرف نان و غلات را توصیه می کنند تا خطر بیماری های مزمن و مرگ و میر زودرس را کاهش دهند.

از طرفی دیگر خوردن غلات کامل یک استراتژی کاهش وزن است.

در یک مطالعه ، افرادی که رژیم کم کالری داشتند که شامل دانه‌های کامل ، مانند نان گندم سبوس‌دار بود ، چربی شکمی بیشتری نسبت به افرادی که فقط دانه های تصفیه شده از قبیل نان سفید و برنج سفید می خورند ، از دست دادند.غلات کامل نسبت به تصفیه شده ، ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر بیشتری دارند. اما مصرف بیش از حد نان گندم کامل نیز می تواند باعث اضافه وزن شود. بنابراین آن را در میزان کالری دریافتی روزانه خود حساب کنید.

کربوهیدرات موجود در نان و ارتباط آن با چاقی

کربوهیدرات ها ماده مغذی اصلی نان هستند. کربوهیدرات ها انرژی بدن را تأمین می کنند.

میوه ها ، سبزیجات ، لوبیا و دانه های کم فرآوری شده حاوی سالم ترین منابع غذایی کربوهیدرات ها هستند. این مواد غذایی همچنین ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبر و آنتی اکسیدان ها را تأمین می کنند.

غذاهایی که از دانه های بسیار فرآوری شده تهیه می شوند باعث می شوند قند خون بزودی بعد از غذا بالا رود . سنبله های مکرر قند خون سرانجام می تواند در ایجاد دیابت نوع ۲ نقش داشته باشد.

کربوهیدراتهای فرآوری شده نیز فاقد فیبر هستند. در نتیجه ، فرد بعد از خوردن آنها احساس سیری نخواهد کرد. در نتیجه مدت کمی پس از غذا خوردن دوباره اشتهای آن ها باز می گردد ، به خصوص وقتی قند خون کاهش می یابد.

هنگامی که تولید کنندگان مواد غذایی را پردازش می کنند ، اغلب منجر به از بین رفتن مواد مغذی می شود. تولید کنندگان غالباً ویتامین ها و مواد معدنی را به نان سفید اضافه می کنند تا این مواد مغذی از دست رفته جایگزین شود. با این حال ، آنها نمی توانند فیبر ، که برای سلامتی دستگاه گوارش و قلب و عروق ضروری است را جایگزین کنند.

مصرف زیاد کربوهیدرات های ساده ، مانند نان سفید ، می تواند منجر به افزایش وزن و خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت ، بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن مرتبط با سبک زندگی شود.

آرد و مواد افزودنی بسیار فرآوری شده موجود در نانهای بسته بندی شده سفید می توانند آن را ناسالم جلوه دهند. مصرف بیش از حد نان سفید می تواند به چاقی ، بیماری های قلبی و دیابت کمک کند.

حتی نان سبوس دار می تواند حاوی مواد نگهدارنده و نمک و قند اضافه شده باشد. همه اینها برای سلامتی مضر هستند.

مواد نگهدارنده ممکن است به نان برای ماندگاری بیشتر مدت زمان طولانی کمک کند ، اما افراد می توانند نان تازه ای را که حاوی مواد نگهدارنده کمتری است در یخچال یا فریزر نگهداری کنند تا طراوت را حفظ کنند.