ماشین آلات صنعتی چیست؟

 

ماشین آلات صنعتی مجموعه‌ای از دستگاه‎ها و ماشین‌ها هستند که به منظور اجرای اتوماسیون و صرفه جویی در وقت بکار گرفته می‌شوند. اتوماسیون صنعتی به عبارتی، استفاده از رایانه‌ها به منظور کنترل دستگاه‌ها و فرآیند‌های صنعتی به جای کاربر و متصدی انسانی است. مکانیزه کردن نیز نوعی از اتوماسیون است اما با این تفاوت که اتوماسیون یک قدم جلوتر و پیشرفته‌تر از مکانیزه است. در مکانیزه کردن، دستگاه‌هایی فراهم می‌شود که به کاربر انسانی کمک ‌کند تا کارهایش را بهتر انجام دهد. در اتوماسیون صنعتی، تقریبا تمامی کارها به وسیله رایانه انجام می‌گیرد. معروف‌ترین قسمت اتوماسیون صنعتی، ربات‌ها هستند..

دسته بندی ماشین آلات صنعتی

به همراه پیشرفت علم، تکنولوژی ماشین آلات صنعتی نیز روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند. ماشین‌آلات صنعتی انواع مختلفی دارند که به صورت گسترده‌ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ماشین آلات را می‌توان به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد. در ادامه به معرفی انواع این دسته‌ها می‌پردازیم.

۱-ماشین آلات صنعتی عمودی

از جمله این ماشین‌آلات می‌توان به ماشین تراش معمولی، ماشین فرز، دستگاه حفاری و ماشین آلات برنامه ریزی اشاره کرد.

۲-ماشین آلات دقت

از جنله این ابزار، ماشین‎های سنگ زنی، پردازش موضوع، پردازش دنده و .. هستند.

۳-ابزار دقیق دقت

دستگاه خسته کننده، چرخ دنده ماشین سنگ زنی، چرخ دنده موضوع و … از جمله این ابزار هستند.

۴-ماشین آلات کنترل دیجیتال

این ابزار نوعی از ماشین‌های اتوماتیک یا سیستم کنترل برنامه است. سیستم کنترل منطقی می‌تواند مراحلی را کنترل، کد گذاری و یا سایر دستورالعمل‌های نمادین را مورد پردازش قرار داده و آن‌ها را رمزگشایی کند تا دستگاه حرکت و پردازش قطعات را انجام دهد.

کاربرد و مزایای ماشین آلات و اتوماسیون صنعتی

در دنیای امروز با پیشرفت علم، اتوماسیون صنعتی در صنایع و پروژه‌های مختلف مربوط به صنعت بسیار مشاهده می‌شود. صنایعی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی و صنایع خودرو سازی به ماشین آلات صنعتی و ابزار آلات بسیار دقیق و حساسی نیاز دارد. پیشرفت‌های دنیای امروز در کنترل فرآیند و اندازه گیری پارامترهای مختلف موجود در صنعت از قبیل فشار، دما، جریان و… به افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه‌های تولید کمک شایانی کرده است.

مزایای ماشین آلات و اتوماسیون صنعتی

امروزه اصلی ترین هدف واحد‌های تولیدی صنعتی، افزایش سطح کیفیت و کمیت محصولات تولید شده است. مدیران واحد‌های صنعتی نیز،  تمام تلاش خود را برای رسیدن به این هدف مهم به کار می‌گیرند. جهت افزایش کیفیت یک محصول، از ماشین آلات صنعتی و پیشرفته استفاده می‌شود. این ماشین آلات، ابزاری هستن که به صورت خودکار عمل کرده و نیاز چندانی به نیروی انسانی ندارند. اینگونه ابزار و ماشین آلات، برای صحیح کار کردن، به یک قسمت فرمان خودکار و اتوماتیک نیاز دارند که عموما در این قسمت از یک سیستم کنترل قابل برنامه ریزی استفاده می‌شود. این قسمت، متناسب با الگوریتم کاری ماشین‌ها برنامه ریزی شده و می‌تواند در لحظه به عملگرهای دستگاه فرمان بدهد. این روند در نهایت ماشین را کنترل می‌کند.

از مزایای ماشین آلات صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تکرار پذیری فعالیت ها و فرآیند ها
  2. افزایش کیفیت محصولات تولیدی
  3. افزایش سرعت و کمیت تولید
  4. کنترل کیفیت دقیقتر و سریعتر
  5. کاهش پسماند های تولید و ضایعات
  6. افزایش بهره وری واحد های صنعتی
  7. بالا بردن ضریب ایمنی برای نیروی انسانی و کاستن از فشارهای روحی و جسمی

گردآوری اطلاعات در فرآیندهای صنعتی بوسیله سنسورها یا حسگرها انجام می‌پذیرد. این حسگرها به عنوان چشم و گوش یک سیستم کنترلی عمل می‌کنند. امروزه در اکثر ماشین آلات صنعتی استفاده از سنسورها یک امر رایج است. وجود سنسورهای مختلف در فرآیند اتوماسیون به اندازه ای مهم است که بدون سنسور هیچ فرآیند خودکاری انجام نمی‌شود. به همین دلیل سنسورها یکی از اجزای مهم و جدا نشدنی سیستم‌های اتوماسیون صنعتی هستند.

منبع : http://kianbtching.com/