زندگی بدون زباله مفهومی است که طی حدود ۴۰ سال گذشته شکل گرفته است. اگرچه هیچ مدرک علمی، مستقیماً آشپزی با پسماند صفر را به سلامتی انسان مرتبط نمی‌کند اما از چندین جهت ممکن است برای سلامتی مفید باشد.
به بهداشت محیط زیست کمک می‌کند
وقتی غذا را دور می‌ریزیم، این کار نه تنها باعث هدر رفتن خود غذا می‌شود بلکه همچنین منابع فراوانی از جمله آب، انرژی، زمین و نیروی کار را هم هدر می‌دهد. مواد غذایی هدر رفته نیز سهم عمده‌ای در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند. این گازها گرما را جذب کرده و در جو زمین گیر می‌اندازند که منجر به گرم شدن کره‌ی زمین و تغییر اقلیم می‌شود.
وقتی غذا در محل‌های دفن زباله پوسیده می‌شود، متان آزاد می‌کند؛ یک گاز گلخانه‌ای قوی که حتی از دی‌اکسید‌کربن نیز برای محیط زیست مخرّب‌تر است. سیستم صنایع غذایی به طور کلی هر ساله تقریباً ۱۳٪ از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. مواد غذایی هدر رفته – آنچه خراب یا دور ریخته می‌شود – تقریباً ۸٪ گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند. بنابراین اتلاف مواد غذایی کمتر به معنی انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای و یک سیاره‌ی سالم برای همه است.
دریافت مواد مغذی را بهبود می‌بخشد
اتلاف کمتر غذا همچنین به معنای این است که افراد بیشتری در دنیا به غذا دسترسی خواهند داشت.
برخی از سرآشپزها و کارآفرینان تلاش خود را برای آشپزی بدون پسماند متمرکز می‌کنند و غذاهایی که از دور ریخته شدن نجات پیدا می‌کنند در اختیار افرادی قرار می‌دهند که نیازمند هستند. بسیاری از سبزیجات و مواد غذایی نیز قبل از اینکه خورده شوند، خراب شده و به سطل زباله منتقل می‌شوند. در آشپزی بدون پسماند یاد می‌گیریم که به اندازه خرید کنیم و مواد غذایی را تا زمانی که سالم و قابل استفاده است، مصرف کنیم.
علاوه بر این، با کاهش دادن بسته‌بندی‌ها و ظرف‌های پلاستیکی مواد غذایی، احتمال ورود مواد شیمیایی مضر را به خوراکی خود کاهش می‌دهید.

منبع : https://www.digikala.com/mag