پس‌ انداز ۱۷ درخت با بازیافت هر تن کاغذ و مقوا

بازیافت چوب یکی از مهمترین نمونه‌های پروسه‌های بازیافت زباله گیاهی است. می‌دانیم که چوب یک منبع تجدیدپذیر است که می‌تواند برای مصارف مختلف مورد استفاده مجدد قرار گیرد. مثلا می‌توانید چوب‌های بریده شده و هرس شده را برای مصالح ساختمانی دوباره استفاده کنید یا آن‌ها را بازیافت کنید تا به‌عنوان مالچ برای محوطه‌سازی به‌کار گرفته شوند.  بازیافت چوب می‌تواند شامل موادی مثل پالت، جعبه‌ها، تخته‌های کف، نئوپان، تخته سه‌لا و سرویس‌های خواب و مبلمان باشد.

ضایعات کاغذ و مقوا هم یکی از اصلی‌ترین مواد بازیافتی درحوزه زباله‌های گیاهی محسوب می‌شوند. تخمین زده می‌شود که سالانه ۹۰ میلیارد جعبه مقوایی دور انداخته می‌شود و از این تعداد تنها حدود ۷۵ میلیارد مورد بازیافت قرار می‌گیرد. بازیافت کاغذ و مقوا مهم است زیرا می‌تواند درختان ما را نجات دهد. به‌ازای هر تن کاغذ و مقوای بازیافت شده، می‌توان حداکثر ۱۷ درخت را پس‌انداز کرد. به‌علاوه این امر موجب صرفه‌جویی در ۲ یارد مکعب ظرفیت محل دفن زباله و کاهش ۴۱۰۰ کیلووات در ساعت مصرف برق می‌شود، چون تولید کاغذ جدید از مواد بازیافتی ۷۰ درصد انرژی کمتری نسبت به شروع با خمیر تازه نیاز دارد.

مهمترین بخش در پروسه بازیافت زباله

پلاستیک‌ ها گیج‌ کننده‌ترین زباله‌ ها هستند.

تفکیک زباله‌ها بر اساس موادی که امکان بازیافت آن‌ها وجود دارد و موادی که بازیافت‌ناپذیرند از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین مراحل در یک پروژه بازیافت زباله است. برای انجام یک بازیافت اصولی و بهینه باید چه چیزی قابل بازیافت هست و چه چیزی قابل بازیافت نیست. اهمیت این موضوع در بحث بازیافت آنقدر هست که بحث تفکیک زباله تر و خشک یا تجدیدپزیر و تجدیدناپذیر از منبع، از سوی شهرداری‌ها و مراکز پسماند و دفع زباله پیگیری شده و برای آن بودجه‌های مخصوص هم درنظر می‌گیرند. یک شهروند امروزی باید بداند که چه چیزی را باید در سطل بازیافت قرار بدهد. این کار باعث می‌شود که پس از جمع‌آوری زباله‌ها، نیازی به تمیز کردن و جداسازی آن‌ها نباشد.

البته این روزها فناوری و تکنولوژی هزینه و انرژی لازم برای مرتب‌سازی زباله‌های بازیافتی را به‌طور چشمگیری کاهش داده است. اما با این‌حال هنوز هم لازم است که مردم در مورد مواد بازیافتی مناسب آموزش ببینند. دانستن آنچه نمی‌توانید در سطل‌های بازیافت خود قرار دهید بسیار مهم است. شرکت‌های بازیافت معمولا با موادی مثل شلنگ، سیم، کیسه‌های پلاستیکی، سوزن، لباس و مخازن پروپان به مشکل برمی‌خورند و بهتر است این موارد را به‌صورت تفکیک‌نشده و درهم در زباله‌های خود قرار ندهید. واقعیت این است که پلاستیک‌ها گیج‌کننده‌ترین زباله‌ها هستند، زیرا برخی از انواع پلاستیک‌ها قابل بازیافت هستند و برخی دیگرشان نه. به‌طور کلی تنها ۹.۱ درصد پلاستیک‌ها و بطری‌های پلاستیکی بازیافت می‌شوند.

بسته به محل زندگی شما، قوانین بازیافت ممکن است متفاوت باشد. در بعضی جاها افراد می‌توانند همه مواد قابل بازیافت خود را در یک سطل بیاندازند و در جای دیگر بسته به مواد سطل آشغال تفکیک‌شده وجود دارد. در بعضی از مکان‌ها سطل‌های زباله تفکیک‌شده برای بازیافت زباله در کنار خیابان‌ها وجود دارد و در برخی مناطق شهروندان موظف هستند تا وسایل بازیافتی خود را به مرکز بازیافت شهرداری ببرند.

در نهایت و با وجود تمام امکان‌های بازیافت و تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید در این زمینه، یادمان نرود که بازیافت فقط یکی از مولفه‌های سلسله‌مراتب مدیریت پسماند است که سازمان‌ حفاظت محیط‌زیست برای رتبه‌بندی مناسب‌ترین استراتژی‌های زیست‌محیطی مدیریت پسماند جامد شهری، به رسمیت شناخته است. اصلی‌ترین کار برای کمک به حال زمین و محیط‌زیست رو به‌تخریب آن، کاهش  تولید زباله است: اگر زباله تولید نشود نیازی هم به دفع و بازیافت آن نیست. اما وقتی زباله تولید می‌شود، اولویت ما باید آماده‌سازی برای استفاده مجدد، یعنی بازیافت و گرفتن خروجی کمپوست یا بازیابی انرژی و دست آخر از همه تصفیه و دفع آن باشد.

منبع