تقریبا در هر فروشگاهی که پا بگذاریم چند مدل کیسه‌ی پلاستیکی وجود دارد که می‌توانیم به‌راحتی خریدهایمان را در آن‌ها بگذاریم. فرقی ندارد از یک خرده فروش خرید می‌کنیم یا یک فروشگاه برند بزرگ و مشهور، کالاهایی که خریده‌ایم در کیسه‌های پلاستیکی مختلف دریافت می‌کنیم و با آن‌ها به خانه برمی‌گردیم. اما بعد از برگشت به خانه چه اتفاقی می‌افتد؟ خریدها را به‌سرعت از کیسه‌های پلاستیکی خارج کرده و کیسه‌ها را دور می‌اندازیم. اصلا به این موضوع فکر کرده‌اید که سالانه چه مقدار کیسه‌ی پلاستیکی دور می‌ریزیم و این کار چه تأثیری بر محیط زیست دارد؟ تا به حال به زندگی بدون کیسه‌ی پلاستیکی و بدون پلاستیک فکر کرده‌اید؟

 

تأثیرات منفی پلاستیک بر اکوسیستم محیط زیست

آلودگی پلاستیکی جهانی به معنای واقعی کلمه یک فاجعه‌ی انسانی و محیط زیستی است. مصرف جهانی کیسه‌ی پلاستیکی در مقیاس جهانی ۵۰۰ میلیار کیسه است. فکر کنید چه مقدار از این کیسه‌های پلاستیکی وارد آب‌ها می‌شوند و چه تأثیرات منفی و مخربی بر انسان و محیط زیست می‌گذارند.

اکوسیستم دریایی بیشترین آسیب را از آلودگی پلاستیکی دریافت می‌کند. ۳۱ گونه از پستانداران دریایی با پلاستیک‌های بلعیده شده شناسایی شده‌اند و بیشتر از ۱۰۰ گونه از پرندگان دریایی هم مصنوعات پلاستیکی را به جای غذا بلعیده‌اند.

بیشتر از ۲۵۰ گونه‌ی دریایی در بین پلاستیک‌های رها شده در آب‌ها گرفتار شده‌اند و حدود ۸% از گونه‌های شیر دریایی با پلاستیک‌ها خفه شده و جنازه‌ی آن‌ها پیدا شده است! ذرات پلاستیکی رها شده در طبیعت که با نام میکروپلاستیک شناخته می‌شوند، آسیب‌های جدی‌ای به گونه‌های مختلف جانوری و انسان وارد می‌کند. در مطلب آثار منفی کیسه‌های پلاستیکی بر اکوسیستم و سلامت انسان می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره‌ی این آسیب‌ها دریافت کنید.

 

 

https://www.digikala.comy