در یک دورانی مردم اقدام به تولید مواد غذایی و گیاهان در منزل خود می کردند و علت آن هم این بود که محصولات حیاط پشتی خانه خودشان بسیار ارزان تر از چیزی بود که باید از مغازه دارها می خریدند و البته که هنوز هم در بعضی مناطق این چنین است و در آینده هم همین خواهد بود اما نکته مهمی که باعث         می شد این کار به صرفه باشد ، این بود که افراد خودشان اقدام به ساخت و درست کردن کود می کردند .

البته که شواهد نشان می دهد در دنیای امروزی برای ساخت یک باغچه زیبا باید هزینه گزافی را پرداخت کنید زیرا نمی توانید باغچه خانه خود را با یک خاک ضعیف پر بار کنید .

دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از آنها این است که اگر خاک باغچه شما ضعیف باشد ، محصولات شما نیز به مراتب ضعیف خواهد بود و در نتیجه تولیدات تان کمتر می شود و از طرفی مجبور می شوید که برای افزایش محصولات، جبران خسارت کنید .

 

خاک سالم مساوی با گیاهان سالم است

این موضوع به این معناست که باید خاک خود را غنی کنید و از آنجایی هم که همه افراد، مواد مخصوص باغبانی را در خانه نمی سازند به همین دلیل مجبورند که آن را از بیرون خریداری کنند. کود گیاهی را می توان به راحتی از مغازه ها تهیه کرد و البته کودهای گیاهی خریداری شده از بیرون، حاوی مواد شیمیایی نیز هستند که ممکن است به گیاه شما آسیب وارد کنند.

 

مقایسه کود گیاهی ارگانیک و کود مصنوعی

کودهای شیمیایی از مواد مصنوعی استفاده می کنند که معمولا حاوی مقدار زیادی از انواع نیتروژن ، فسفر و پتاسیم هستند.

این کودها سریعا تاثیر می گذارند زیرا مستقیما گیاه را تغذیه می کنند اما به خودی خود نمی توانند باعث بهبود و تقویت خاک شوند و ممکن است در طولانی مدت به آن آسیب هم وارد کنند . زمانی که به مقدار زیاد از مواد غیر ارگانیک استفاده کنید ، کم کم رشد گیاهان را مختل خواهید کرد .

کودهای طبیعی و ارگانیک اغلب از یونجه ، پنبه دانه، چربی ماهی برای تامین نیتروژن ؛ استخوان مواد غذایی برای تاین فسفر تشکیل شده اند و گرانیت و آشنه دریایی به کار رفته در انها نیز باعث تامین پتاسیم می شود .

عیب این کودها این است که بسیار دیر و آرام عمل می کنند و آنها در وهله اول فرم خاک را به گونه ای در می آورند که ریشه های گیاهان بتوانند جذب راحت تری داشته باشند و سپس راه خود را به گیاه پیدا کنند و بتوانند آن را تغذیه کنند .

کودهای طبیعی و ارگانیک مستقیما گیاه را تغذیه نمی کنند اما می توانند مواد مغذی و ضروری را به خاک برسانند که از خواص بارز این نوع کودها می باشد .

مفهوم N-P-K در کود گیاه

همانطور که گفتیم مواد مهمی باید در کود وجود داشته باشند اما این مفهوم باید در کود گیاهی شما به طور حتم رعایت شود. N نشان دهنده نیتروژن، P فسفر، K نیز پتاسیم است که هر کدام از این مواد نقش بسیار مهمی را در سلامت خاک باغچه ایفا می کنند . نیتروژن ماده مغذی است که برای پرورش ساقه و برگ گیاهان بسیار مهم است اما موضوع اینجاست که اگر محتوای N-P-K را برای کود های آماده بررسی کنید ، هیچ معجزه و تاثیر خاصی را از آن ها مشاهده نمی کنید و معجزه و تقویت خاک زمانی اتفاق می افتد که بین این سه ترکیب تعادل مناسب وجود داشته باشد .

فسفر می تواند سلامت ریشه ها را تضمین کند و باعث گل دهی بیشتر آن ها شود و برای شکوفه دادن بیشتر معمولا از فسفر بیشتری استفاده می کنند .

پتاسیم نیز به رشد گیاه، تولید پروتئین ، سختی گیاه ، مقاومت در برابر آفات ، مقاومت در برابر حشرات و استفاده موثر از آب کمک می کند و گیاهان بدون پتاسیم کافی رشد آهسته ای دارند و ممکن است که برگ های آن ها زرد شود .

استفاده کمتر اما بهتر از کود گیاه

همیشه به یاد داشته باشید که یکی از قانون های اساسی و پایه ای این است که استفاده از کود در میزان کم، بهتر است . اگر از کود با غلظت بسیار بالا یا مقدار بسیار زیاد استفاده کنید ، آسیبی که به گیاه وارد می کنید ، بیش از مزایای آن خواهد بود . با این کار ریشه های گیاه آسیب می بینند و ممکن است کود شما باعث سوختن ، قهوه ای شدن و فر خوردن لبه های برگ این گیاه شود و آن ها را از ساقه جدا کند .

 

منبع

https://namnak.com