به طور کلی می توان گفت که بازیافت کاغذ در هفت مرحله انجام می شود:

مرحله اول،جمع آوری

در اولین مرحله, نیاز است تا کاغذ باطله ها از سطح شهر و همچنین از زباله های شهری جدا شود. برای این منظور, شهرداری ها دو رویکرد اتخاذ کرده اند. یکی استفاده از مراکز جمع آوری کاغذ باطله ها و دیگری جدا کردن کاغذ از زباله های شهری است. کاغذ های باطله از سراسر نقاط شهری جمع آوری شده و توسط کامیون هایی به کارخانه های بازیافت برده می شود.

البته در سال های اخیر, برخی مراکز غیر دولتی هم به این جمع پیوسته و از افراد عادی برای جمع آوری ضایعات کاغذ و کارتن شهری استفاده می کنند.

مرحله دوم،جداسازی

کاغذ باطله هایی که به کارخانه می رسد, انواع مختلفی دارد. در این مرحله بسته به جنس کاغذ ها, آن ها را به دسته های مختلف تقسیم بندی می کنند. در این مرحله برخی کاغذ ها از چرخه بازیافت خارج می شود. کاغذ های آلوده به مواد غذایی مثل کاغذ ساندویچ و یا کاغذ های آلوده مثل دستمال توالت ها و یا کاغذ هایی که بیش از حد به جوهر آلوده شده اند و همچنین کاغذ های بسیار قدیمی از چرخه خارج شده و دور ریخته می شوند.

مرحله سوم، خمیر سازی

کاغذ ها پس از جداسازی, وارد دستگاه خرد کن می شوند و در ابعاد بسیار کوچک خرد می شوند. خرده کاغذ ها سپس در دیگ های بزرگ آب داغ موسوم به pulper ریخته می شود, در این مرحله با افزودن برخی مواد شیمیایی, لایه های کاغذ از هم باز شده و تبدیل به خمیر کاغذی می شود. مواد شیمیایی باعث تجزیه کاغذ به سلولز شده و خمیر یکدستی تولید می شود.

خروجی این مرحله بیش از ۹۰ درصد آب و مواد شیمیایی بوده و کمتر از ۱۰ درصد خمیر سلولزی است. این خمیر سپس به درون صافی های خاصی ریخته می شود تا ضمن این که مقداری از آب آن گرفته می شود, ذرات چسب و جوهر و … نیز از آن خارج شود. آب جدا شده از آن تصفیه شده و مجدد به دیگ های آب جوش بر می گردد.

مرحله چهارم،جوهر زدایی

در این مرحله خمیر کاغذ وارد یک ظرف بزرگ شده و روی آب شناور می شود. این دستگاه همچنین هوا را به درون مخلوط می دمد تا مخلوط شدن مواد شیمیایی با خمیر کاغذ تسریع شود. با استفاده از مواد شیمیایی که به این دیگ افزوده می شود, رنگ و جوهر از خمیر کاغذ جدا شده و یک خمیر یک دست و سفید رنگ ایجاد می شود. این مواد شیمیایی, عموما مواد اکسنده ای مثل پراکسید هیدروژن و … هستند که باعث از بین رفتن رنگ می شود.

مرحله پنجم،تولید کاغذ های جدید

در این مرحله, خمیر بدون رنگ را وارد دستگاه های حاوی غلطک های چرخان می کنند؛ در این دستگاه, با وارد کردن فشار, در هر مرحله از ضخامت خمیر ورودی کم می کنند. این قسمت همچنین به گرم کردن رول های در حال تولید می پردازد تا به تدریج از آب آن ها کاسته شده و خشک شوند. در این مرحله همچنین مقداری رنگ و نشاسته به کاغذ زده می شود تا رنگ سفید آن تقویت شده و کاغذ جلوه زیباتری پیدا کند.

در نهایت پس از طی مسیری تقریبا طولانی از بین رول های گرم متعدد, خمیر اولیه به رول های کاغذی بزرگ تبدیل می شود. البته بسته به نوع کارخانه, محصول نهایی می تواند کارتن یا مقوا هم باشد که البته باید ورودی مواد هم از همین جنس باشد

 مرحله ششم،برش زدن

در این مرحله, رول های بزرگ کاغذ, توسط تیغه های مکانیکی ربات های خودکار, در ابعاد کوچکتری بریده می شوند. این قطعات کوچک شده, برای استفاده کردن هنوز هم خیلی بزرگ هستند؛ بنابراین توسط ربات های دیگری به قطعات کوچکتر بریده شده و در نهایت به قسمت بسته بندی فرستاده می شوند.

مرحله هفتم، بسته بندی

در این مرحله, بسته به جنس کاغذ تولیدی و سایزی که به آن بریده شده اند, در بسته بندی های مشخصی پیچیده شده و آماده ارسال به بازار می شوند.

کاغذ به طور عادی می تواند تا ۷ بار بازیافت شود و پس از آن, جنس کاغذ تولید شده از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود. این کاغذ ها که امکان بازیافت ندارد را می توان در سایر صنایع استفاده کرد؛ برای مثال می توان از آن ها در تولید مقوا های مختلف به عنوان بسته بندی های کفش و سایر محصولات استفاده کرد و فقط نمی توان به عنوان کاغذ مجددا مورد استفاده قرار داد.

بر خلاف آنچه که احتمالا تا الان تصور کرده اید, فرآیند بازیافت کاغذ, چیز پیچیده ای نبوده و حتی خود شما می توانید در منزل این کار را انجام دهید. البته کیفیت کاغذ تولیدی شما به اندازه کاغذی که می خرید نیست؛ اما به عنوان یک سرگرمی ساده و البته آموزنده برای کودکان, می توانید این کار را انجام دهید.

 

منبع

https://behroob.ir/articles/articles