کربن بلک گیاهی یک نوع رنگ خوراکی طبیعی است که از مواد گیاهی ازجمله پوست نارگیل و یا از بامبو سبز، تصفیه شده از فرآیند کربنیزاسیون در دمای بالا تولید می شود. تولید آن از طریق فعال سازی با بخار است. فعال سازی بخار با زغال کردن الیاف گیاهی حاصل می شود. برای دستیابی به این فرآیند از مواد خام مانند پوسته آجیل، ذغال سنگ نارس، چوب و بقایای سلولز استفاده می شود. هم چنین این رنگ طبیعی که با E153 شناخته می شود، یک افزودنی غذایی مورد تایید اتحادیه اروپا (EU)  است. این محصول به هر دوشکل مایع و پودر و در کدهای مختلف حلال در آب و هم چنین حلال در روغن موجود می باشد . پایداری عالی در گرما و نور دارد و با سایر رنگ های غذایی طبیعی برای ترکیب های سفارشی یا تنظیم سایه رنگ به خوبی عمل می کند.
طیف رنگ آن بسته به مقدار استفاده از خاکستری تا سیاه متغیر است.

کاربردهای رنگ کربن بلک طبیعی:

از رنگ کربن بلک به ندرت به صورت مستقیم در غذا استفاده می شود زیرا رنگ مشکی شدیدی دارد.
این رنگ برای انواع خاصی از قنادی ها مانند دسر یا یخ های تزئینی مناسب است. با این وجود، می توان از آن به عنوان یک عامل سایه زن با رنگ های دیگر استفاده کرد، تا بتوان به این ترتیب شدت رنگ را افزایش داد.
رنگ کربن بلک طبیعی در شیرینی پزی، تزئینات، روکش پنیر، لوازم آرایشی و بهداشتی ازجمله ماسک های صورت و خمیردندان، محصولات دارویی، محصولات نانوایی، جایگزین خاویار سیاه و بستنی به خصوص بستنی زغالی بسیار پرکاربرد است. برای مثال، گفته می شود این ماده زمانی که به عنوان دهانشویه یا در خمیر دندان استفاده می شود، دندان ها را سفید می کند که این کار را با جذب پلاک و سایر ترکیبات لکه دار دندان انجام می دهد. هم چنین استفاده از این ماده روی پوست شما برای درمان آکنه، شوره سر و نیش حشرات یا مار مفید است.

 

منبع : https://exirtam.com