1. مواد شیمیایی عامل آلودگی محیط زیست

انتشار گازهای گلخانه‌ای از کارخانه‌های صنعتی و فعالیت‌های تولیدی، به ویژه صنایعی مانند ذوب آهن، استخراج معادن و فرآوری سنگ معدن و همچنین تولید مواد شیمیایی و فرآورده ها، جایگاه اول را به خود اختصاص می‌دهد. بسیاری از این صنایع، مواد خام را برای به دست آوردن محصول نهایی پردازش می‌کنند که شامل استفاده از مواد شیمیایی سمی مختلف است که حاوی عناصری مانند کادمیوم، سرب، جیوه و کروم است. این آلاینده‌ها می‌توانند به آب‌های زیرزمینی و خاک برسند و آبی را آلوده کنند که می‌نوشیم و غذایی را آلوده کنند که می‌خوریم. محصولات جانبی چنین فرآیندهای تولیدی شامل انتشار گازهای مختلفی است که در اثر گلخانه‌ای و آلودگی هوا مانند دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و دی اکسید گوگرد نقش دارند

۲٫     سوخت های فسیلی

احتراق سوخت‌های فسیلی عامل اصلی ابرهای مه دود و کیفیت بد هوا در شهرها است. این اتفاق شامل نیروگاه‌هایی می‌شود که از سوخت‌های فسیلی برای تولید گرما و انتشار گازهای گلخانه‌ای از خودروها و سایر وسایل نقلیه استفاده می‌کنند. در نتیجه احتراق، مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، سرب، ذرات گرد و غبار و ترکیبات آلی فرار در هوا آزاد می‌شوند و ابرهای مه دود ایجاد می‌کنند که بسیاری از شهرهای بزرگ جهان را گرفتار می‌کند. وسایل نقلیه موتوری عامل ۷۵ درصد از آلودگی مونوکسید کربن در ایالات متحده هستند، در حالی که حمل و نقل به طور کلی باعث انتشار ۱۴ درصد از گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان می‌شود. همچنین سوزاندن زغال چوب و چوب برای تولید گرما منجر به انتشار مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و ذرات گرد و غبار می‌شود. این موضوع یک مشکل بزرگ در کشورهای کم درآمد است، جایی که بیشتر انرژی تولید شده برای گرمایش از طریق سوزاندن زغال سنگ به دست می‌آید.

 

۳٫     کشاورزی

کشاورزی نیز نقش مهمی در آلودگی دارد. هم کشت محصولات زراعی و هم دام در آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای نقش دارند. استفاده از سموم دفع آفات و کودها تقریبا در هر تولید گیاهی، بزرگتر یا کوچکتر، ضروری است. اگر به درستی استفاده نشود که بیشتر از آنچه باید اتفاق می‌افتد، این مواد شیمیایی می‌توانند خاک، آب‌های زیرزمینی را آلوده کرده و گونه‌های مفید خاصی را از بین ببرند، در نتیجه کل اکوسیستم‌ها را مختل و آلوده کنند. پرورش گاو برای غذا ۱۴.۵ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کند که به طور قابل توجهی به افزایش سطح متان در جو کمک می‌کند.

 

۴٫     زباله ها و الودگی محیط زیست

آخرین مورد، اما نه کم اهمیت، ما خودمان نیز با مدیریت نادرست زباله و استفاده بیش از حد از پلاستیک در آلودگی محلی و جهانی سهیم هستیم. هر روز محل‌های دفن زباله بارهای جدیدی از زباله را دریافت می‌کنند که به تازگی در زمین دفن می‌شوند. ایده پشت دفن زباله‌ها این است که زباله‌ها را در زیر زمین قرار دهیم تا تجزیه شوند، اما مسئله این است که اکثر زباله‌هایی که در آن‌ها به پایان می‌رسد تا چند قرن آینده به خودی خود تجزیه نمی‌شوند. دفن زباله‌ها علاوه بر اینکه در مدیریت پسماند بسیار ابتدایی هستند، منابع بزرگ آلودگی نیز هستند. اگر ضایعات در حال تجزیه به جریان‌های آب زیرزمینی شسته شوند، ممکن است منابع آب شیرین و آشامیدنی را آلوده کنند. محل‌های دفن زباله نیز گازهایی مانند متان را به عنوان محصول جانبی تجزیه مواد آلی منتشر می‌کنند. متان یک گاز گلخانه‌ای شناخته شده است که ۳۰ برابر قوی‌تر از دی اکسید کربن برای به دام انداختن گرما است.

 

بازیافت چگونه کمک می کند؟

در حالی که بازیافت نمی‌تواند به حل مسائل مربوط به احتراق سوخت‌های فسیلی و آلودگی در کشاورزی کمک کند، می‌تواند به طور قابل توجهی به کاهش مشکل معدن، کارخانه‌های صنعتی، فعالیت‌های تولیدی و زباله‌های خانگی کمک کند. فعالیت‌های تولید و استخراج پلاستیک شامل استخراج و فرآوری مواد خام مانند نفت، آلومینیوم، سرب، مس و سایر فلزات است. این کوضوع باعث آلودگی بسیار جدی کل محیط زیست – هوا، خاک و آب می‌شود.

 

منبع

https://sapelco.com/recycling-and-reducing-pollution/