دفع زباله یک فرایند پیچیده و حساس بوده و دغدغه مهمی برای مسئولان شهری و کشوری به حساب می‌آید. دفع زباله‌ها اگر به روش صحیح انجام نشود، می‌تواند مشکلات زیادی برای محیط زیست به وجود آورد و جان انسان‌ها، حیوانات و گیاهان را به خطر بیندازد. همچنین می‌تواند منجر به هزینه‌های جبران‌ناپذیر شود. در این مقاله به بررسی مشکلات و روش‌های دفع زباله، همچنین روشهای بهداشتی دفع زباله می‌پردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

مسائل و مشکلات ناشی از دفع زباله در ایران چیست؟

دفع زباله در ایران با مشکلات و مسائلی همراه است. در ایران عدم جمع‌آوری زباله‌‌ها و دفع آن به صورت مناسب، تبدیل به یکی از مشکلات بزرگ شهرداری‌ها و البته مردم شده است. کارشناسان محیط زیست هم مدام عواقب این موضوع را هشدار می‌دهند. از جمله مشکلات دفع زباله در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد آتش سوزی در بعضی از نقاط محل دف
  • زمانبر بودن بعضی روش‌های دفع زباله
  • خطرناک و بیماری‌زا بودن بعضی روش‌های غیر بهداشتی دفع زباله
  • ورود حیوانات، مگس و حشرات موذی به محل دفع زباله

 

دفع زباله‌ها به روش بهداشتی چگونه انجام می‌شود؟

متاسفانه دفع زباله‌ها به روش بهداشتی در کشور رضایت بخش نیست و این امر تنها در چند شهر مهم انجام می‌شود، که این نشانگر کم توجهی به پسماندها است.

اهمیت روشهای بهداشتی دفع زباله زمانی مشخص‌تر می‌شود که خطرات ناشی از دفع غیر بهداشتی آن را بدانیم. زباله‌ها نه تنها منجر به بیماری در انسان‌ها می‌شوند، بلکه آب، خاک و هوا را هم آلوده می‌کنند. دفع زباله‌ها به روش بهداشتی از روش‌های دیگر بهتر است.

در این روش، ابتدا زمین را بسیار عمیق چال می‌کنند و روی سطح آن لایه‌ای پلاستیکی می‌گذارند. سپس زباله‌ها را در این چاله و روی لایه پلاستیکی جمع آوری کرده و در نهایت روی آن را با خاک پوشانده و خاک را می‌کوبند؛ به طوری‌ که لایه بندی و پوشش دادن به آن‌ها هیچ آسیبی به محیط زیست، انسان‌ها و سایر موجودات نزند. لایه پلاستیکی از ورود شیرابه‌ زباله‌ها به آب‌های زیرزمینی و خاک‌های همجوار جلوگیری می‌کند. به دلیل عایق‌بندی کف چاله‌ها در این روش، برخلاف سایر روش‌های دفع زباله منجر به مشکلاتی نظیر بوی بد و آلودگی خاک و آب‌های سطحی و زیر زمینی نمی‌شود.

در این روش به عوامل متعددی همچون انتخاب محل مناسب، جهت وزش باد، وضعیت توپوگرافی منطقه، شرایط جوی و محصور کردن منطقه باید توجه شود. همچنین برای دفع بهداشتی زباله‌ها مشارکت بالای مردم نیاز است تا از رها کردن زباله‌های خود در طبیعت خودداری کرده و آن‌ها را در خانه و از مبدا تفکیک کنند. چرا که تفکیک زباله‌ها باعث می‌شود تا بخش عمده‌ای از آن‌ها بازیافت شده و تنها بخش کمی دفع و امحا شود. درنتیجه آلودگی کمتری هم به همراه خواهد داشت و زباله‌های کمتری را می‌توان در خاک دفن کرد.

جالب است بدانید که بعضی از کشورها هم به جای دفن زباله در چاله‌ها، محفظه‌های ویژه‌ای را در زیر زمین می‌گذارند و زباله‌ها را در آن‌ها تخلیه می‌کنند. از این محفظه‌ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند،‌ شیرابه یا آلودگی به آب‌های زیرزمینی و خاک‌ها نفوذ نمی‌کند. همچنین دارای سرپوش‌های سفالی هستند و روی آن‌ها خاک می‌ریزند. درنتیجه می‌توان دوباره روی سطح خاک گیاهان و درختان را کاشت. بعضی از این محفظه‌ها دارای سیستم‌های بازیافت هم بوده و از تجزیه زباله‌ها انرژی تولید می‌کنند.

روشهای بهداشتی دفع زباله مزایای زیادی دارد؛ به طور مثال از لحاظ اقتصادی به صرفه است، خطرات کمتری به همراه داشته و بهداشتی‌تر است.

 

منبع

https://legacy.jaroob.ir/