پسماندهای کشاورزی، منبع اصلی تامین انواع مواد شیمیایی مانند الکل، استن، انواع کاغذ و خمیر آن، انواع اسانسهای مورد استفاده در صنایع غذایی و بهداشتی و خوراک دام و طیور و مواد مکمل و غیره می باشد.

ضایعات کشاورزی در بسیاری موارد توسط کشاورزان سوزانده میشوند. علاوه بر گازهای آلاینده تولیدی ناشی از سوزاندن این پسماندها،  توليـد انواع گازهاي حاصل از تجزيه ضایعات کشاورزی نیز موجب آلودگي هوا میشود . همچنین خود ضایعات و پسماندهای کشاورزی و اثـرات ناشـي از آنها (مانند شيرابه) مي‌تواند به آلودگي خاك اطراف و آب‌هاي سطحي و زيرزميني منجر شود.

علاوه بر مشکلات زیست محیطی و بهداشتی که به دنبال دفن، سوزاندن و رها كردن ضایعات و پسماندهای کشاورزی پدیدار میشود افزایش ضایعات کشاورزی خسارتهای اقتصادی فراوانی نیز به همراه دارد که میتوان به هدر دادن منابع محدود (آب، خاک و …)، پایین آمدن كیفيت و ارزش محصول، هدر دادن نهاده هاي يارانه اي، افزایش نیاز به واردات، كاهش درآمد و تهديد موقعيت شغلي توليدكننده – کشاورز – را نام برد.

در نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند و بازیافت که هفتم تا دهم اسفند در نمایشگاه بین المللی تهران برپا شد، تعدادی از شرکت های بازیافت کننده پسماندهای کشاورزی نیز حضور داشتند.

مهندس گلستانی رئیس هیات مدیره مجموعه تدبیرگران سورین پارس در مورد فعالیت های این شرکت کشاورزی و بازیافت توضیح میدهد که این مجموعه در حال حاضر بر روی فرآوری بقایای گیاهی کشاورزی گلخانه ها، مزارع و باغات، واحدهای تولید قارچ های خوراکی و غیره کار می کند. فعالیت این شرکت از سال ۱۳۷۳ آغاز شده است.

بدین ترتیب که پسماندهای کشاورزی با قارچهای مفید و باکتری های خاصی طی فرآیند تبدیل به خاکهای آلی و زیستی می گردد. از این خاک های غنی از مواد مغذی می توان برای کاشت گیاهان و تقویت خاک استفاده کرد.

مهندس گلستان با اشاره به گلدان های زیستی ارائه شده در نمایشگاه بازیافت گفت ما توانستیم از فرآیند تهیه کود آلی از پسماندهای کشاورزی، گلدان های زیست تخریب پذیر مناسب برای نشاء گیاه را تهیه کنیم. اگر دقت کرده باشید تمام نشاء های تهیه شده در کیسه های پلاستیکی سیاه رنگ تهیه می گردد. این محصول محیط زیستی می تواند جایگزین مناسبی برای کیسه های پلاستیکی در بخش نشاء گیاهان در کشاورزی باشد. هم حجم پسماندنهای پلاستیکی در طبیعت کاهش می یابد و هم این گلدان ها بعنوان یک کود زیستی میتواند مورد استفاده گیاه پس از کاشته شدن در خاک قرار گیرد.

این واحد بازیافت ضایعات کشاورزی تنها از گلخانه عظیم ارس – بزرگترین گلخانه کشور- پسماندی در حدود ۵۰۰۰ تن را برای بازیافت دریافت می کند.

یکی دیگر از فعالیت های مجموعه تدبیرگران سورین پارس، بازیافت دورریز محیط کشت استفاده شده در واحدهای تولید قارچ است. در صنعت تولید قارچ، پس از هر بار برداشت قارچ، کمپوست و یا محیط کشت استفاده شده برای رشد قارچ بعنوان پسماند دور ریخته میشود. این شرکت با استفاده از این دورریز کشاورزی در مجتمع تولید قارچ دزفول، اقدام به تهیه کمپوست کرده است که می توان از آن در کشاورزی استفاده کرد

توسعه صنایع بازیافت پسماندهای کشاورزی در کشور می تواند در کنار ایجاد اشتغال و درآمدزایی ،کاهش حجم بالای ضایعات کشاورزی و بهبود کیفیت محیط زیست، با تولید خاک های آلی و زیستی و استفاده از آنها در کشتزارها و مزارع و باغات، حاصلخیزی خاک های کشاورزی را افزایش داده و باعث تقویت امنیت غذایی در کشور گردد.

 

منبع

https://www.envnew.ir/?p=975