هرم راهنمای غذایی

تغذيه سالم شرط اساسي سلامت انسان است. تغذيه صحيح در حقيقت رعايت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذايي روزانه است. تعادل به معني مصرف مقادير كافي از مواد غذايي مورد نياز براي حفظ سلامت بدن و تنوع به معني مصرف انواع مختلف مواد غذايي است كه در پنج گروه اصلي غذايي معرفي مي­گردند.

راهنماهاي غذايي از ابزارهاي اصلي ترويج تغذيه مناسب و شيوه زندگي سالم براي عموم از طريق انتخابهاي سالم می­باشند يكي از بهترين راه­ها براي اطمينان از تامين نيازمندي­هاي تغذيه­اي استفاده از ۵ گروه اصلي غذايي بر اساس هرم غذايي است. در هر گروه، مواد غذایی دارای ارزش غذایی تقریبا” یكسان هستند و می­توان از یكی به جای دیگری استفاده كرد .

معرفي گروه هاي غذايي:

بهترين راه اطمينان از تعادل و تنوع در غذاي روزانه استفاده از هر ۵ گروه اصلي غذايي است. ۵ گروه اصلي غذايي عبارتند از:

  1. گروه نان و غلات
  2. گروه ميوه ها
  3. گروه سبزي ها
  4. گروه شير و لبنيات
  5. گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها

و یک گروه متفرقه ( قندها و چربي­­ها)

که گروه نان و غلات به شرح ذیل می باشد :

موادغذایی مثل انواع نان، برنج، ماکارونی، رشته، گندم، جو و ذرت در این گروه قرار می­گیرند. گروه نان و غلات منبع كربوهيدرات هاي پيچيده و فيبر هستند. موادغذایی این گروه بیشتر نقش تامین انرژی بدن را به عهده دارند. علاوه بر آن موادغذایی این گروه حاوی ویتامین­های گروه B ، آهن و پروتئین نیز هستند.

ميزان توصيه شده مصرف روزانه از گروه نان و غلات ۶ تا ۱۱ واحد است.

هر واحد از مواد غذایی این گروه برابر است با:

  • ۳۰ گرم نان يا يك كف دست بدون انگشت يا يك برش ۱۰ در ۱۰ سانتي متري از نان بربري، سنگك و تافتون و براي نان لواش ۴ كف دست، يا
  • ۳۰ گرم يا سه چهارم ليوان غلات صبحانه، يا
  • نصف ليوان برنج يا ماكاروني پخته، يا
  • يك چهارم ليوان غلات خام ( گندم، جو) يا
  • ۳ عدد بيسكويت ساده بخصوص نوع سبوس دار

موادغذایی این گروه بخشی از پروتئین دریافتی روزانه را تشکیل می­دهند. البته نوع پروتئین موجود در برنج و گندم مانند پروتئین موجود در حبوبات، پروتئین گیاهی است و به همین دلیل توصیه می­شود این دو نوع پروتئین بصورت مخلوط مصرف شوند، مثلاً خوردن عدسی با نان و یا عدس پلو و لوبیا پلو.

 

چگونه باید از گروه نان و غلات استفاده کرد :

حتی الامکان برنج باید بصورت کته مصرف شود زیرا آبکش کردن برنج موجب می­شود که ویتامین­های گروهB که در برنج موجود است در آب حل شده و دور ریخته شود.

از نانهایی استفاده شود که در تهیه آنها جوش شیرین بکار نرفته است، نانی که با جوش شیرین تهیه می­شود حاوی ماده ای بنام اسید فیتیک است که مانع از جذب آهن و سایر املاح دو ظرفیتی مثل روی و کلسیم می­شود در نتیجه، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، کمبود روی و کمبود کلسیم ایجاد می­شود. اگر برای پخت نان از خمیر مایه یا خمیرترش استفاده شود و خمیر نان کاملاً ور بیاید اسید فیتیک آن مهار شده و مشکل کمبود ریزمغذیها بروز نمی­کند.

ماکارونی هم مثل نان و برنج منبع تامین انرژی است. می­توان ماکارونی را با پنیر تهیه کرد، برای این­کار پس از اینکه ماکارونی پخته شد و در دیس یا بشقاب کشیده شد باید مقداری پنیر روی آن رنده کرد این غذا از ارزش پروتئینی خوبی نیز برخوردار است (ترکیب پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی).

– انواع غلات بو داده مثل برنجک، گندم برشته، ذرت بو داده تنقلات غذایی با ارزشی هستندوكودكان و دانش آموزان می­توانند بعنوان میان وعده از آنها استفاده کنند.

– انواع بیسکویت، ویفر، کیک و کلوچه نیز در گروه نان و غلات قرار دارند و اگر كودكان و دانش آموزان بصورت میان وعده مصرف نمايند بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تامین می­کنند.

https://eazphcp.tbzmed.ac.ir/